top of page

KLASSER PÅ SHALA HALA 

Sträcka med block

HATHA SOFT

En skonsam introduktion till Yoga.

 

Ett 60 minuters fysiskt pass som är till för dig som vill yoga men inte vågar för du tror att du inte kan eller orkar. Det är ett lugnt tempo med lugna, fysiska stretch och styrkeövningar som alltid är liggandes på mage/rygg/sidan, stående eller sittandes. Här är vi i aldrig varken på händer eller knä. Ibland använder vid redskap som klossar och band.

För att uppnå yogans positiva effekter så gör vi fysiska rörelse och andning i medveten närvaro.  Icke dömande rörelseövningar för en ökad självkännedom. Passar alla åldrar och stela kroppar. Passar både för kvinnor och män, killar och tjejer. Detta pass ger dig verkligen möjlighet att stärka din kropp och lugna ditt sinne. Inga förkunskaper krävs.

 

Kom ihåg att det är aldrig försent att börja ta hand om din kropp.

STol.jpg

HATHA 1 / HATHA SOFT

Ett lättare fysiskt Yoga pass.


Ett 90 minuters pass som är en skön kombination av Hatha 1 och Hatha Soft. Klasserna kan variera och vara både statiska och dynamiska i ett flöde. Klassen är för dig som har lite vana inom yoga. 

HL.jpg

HATHA 1

Ett tuffare fysiskt Yoga pass.

 

Ett 90 minuters fysisk och lite tuffare form av yoga. Klasserna kan variera och vara både statiska och dynamiska i ett flöde.

Klassen är för dig som har mycket vana inom yoga och tycker om att jobba både fysiskt men även med detaljer. Du bör vara van och villig att röra på dig. Positionerna är ibland relativt enkla med fokus på detaljer. Ibland bygger vi upp till lite mer avancerade positioner. Tempot kan variera. När du kommer på denna klass kräver du att du är van vid Lailas sätt att guida, förstår yogaspråk och är ergonomisk medveten  och korrekt i din asana praktis. 

Yin.jpg

YIN YOGA

Ett Yin Yoga pass där olika alternativ erbjuds med block, bolster och band.


Ett 90 minuters pass i en stillsam form av yoga där vi stannar i ett antal olika positioner under en längre tid. Att stannar kvar i positionen under 3 – 8 minuter och ibland längre går djupt – både fysiskt och mentalt. På det fysiska planet stretchar bindväven runt muskler, skelett, leder och ligament. På det mentala planet är yinyoga en närvaroträning. Det blir väldigt meditativt. Yin Yoga är en total motsats till Hatha Yoga (Yang) och kom ihåg att vi behöver båda för att finna balans.

Passar alla åldrar och stela kroppar. Passar både för kvinnor och män, killar och tjejer. Inga förkunskaper krävs. Då klassen kommer att vara blandad erfarenhet kommer olika alternativ att ges. Om du är ”nybörjare” i Yin Yoga är det viktigt att du alltid gör det första alternativet och finner en bekvämlighet i det innan du går vidare.

Planka.jpg

HATHA 1/HATHA SOFT/YIN YOGA

Ett pass där du kombinerar både styrka och avslappning

 

Hatha 1/Hatha Soft/Yin Yoga är ett 90 minuters pass där vi blandar Hatha Yogans fysiska övningar med Yin Yogans avslappning. Fokus på coremuskler och ryggmuskler varvat med dynamik. Ibland varvat med det fysiskt utmanande varierat med avslappnande meditativa Yin Yoga positioner och ibland avslutar vi klassen med Yin Yoga. För att uppnå yogans positiva effekter så gör vi fysiska rörelse och andning i medveten närvaro. Icke dömande rörelseövningar för en ökad självkännedom.

Passar alla oberoende vana. Du gör det så låg intensivt eller hög intensivt du vill. Du kan göra alternativa positioner eller är du ovan, trött eller bara vill vara still, kan du alltid stå still i en position eller vila i barnet, i de lite mer krävande positionerna och sekvenserna.

 

Ett pass som verkligen har blivit populärt för "hela familjen".  

Relaxed handsome african young man sitting and meditating on office chair.jpg

YOGA MED STOL

En klass för dig som är skadad, under rehabilitering, begränsad, gammal eller vill ha lite extra hjälp i rotationerna.

Yoga ska vara inkluderande

Laila opererade sin höft juni 2022 och insåg både innan och efter operationen att det inte fanns någon gemensam träningsform för de som är skadade, begränsade eller under rehabilitering.

 

Rehabilitering ska ha ett holistiskt perspektiv

Laila har gått hos flera olika fysioterapeuter och insett att allt fokus läggs på den skadade kroppsdelen. Skada och smärta är så mycket mer och för en holistisk läkning och för att lugna nervsystemet från smärta och trauma behövs det fokus både på andning och en genomströmning i hela kroppen. Och lämna den skadade kroppsdelen ifred. 

 

I denna 60 minuters klass gör helt enkelt all yoga med stol.

Prova Yoga med stol och upplev den positiva förändring som

kommer från att hela kroppen inkluderas.

Varje tisdag 11.30

Andning_2.png

PRANAYAMA

Pranayama är en yogaövning som innebär medveten kontroll av andningen för att främja fysiskt och psykiskt välbefinnande. Pranayama är en viktig del inom yogan som hjälper dig bland annat sänka stress, få energi och fokusera. Pranayama betyder att expandera livskraften-prana genom att förlänga, hålla, och reglera andningen.

 

Pranayama förbättrar:

- Lungkapaciteten, ökar syreupptagningen och stärker andningsmusklerna. 

- Balanserar det autonoma nervsystemet och främjar avslappning och koncentration. 

- Ökad energi som ökar flödet av livsenergi i kroppen som balanserar de subtila energikanalerna, de så kallade nadis.  

- Andlig utveckling. Inom yogan så säger man att andningen är det enda som förenar oss med kosmos. Eller en koppling mellan kroppen och medvetandet. 

Genom att reglera andningen och pranan stärker man kopplingen till självet och främjar andlig utveckling. 

Laila har en gedigen pranayamautbildning från Indien och guidar dig tryggt och säkert igenom olika andningsövningar så som tex. förlängd utandning, Anoluma Viloma/Nadi Shodana (växelvis andning med näsborrarna), Bhramari (det brummande biet), förberedande övningar för Kapalabathi (en kraftfull andning)  I de grupper som tillåter så gör vi även full Kapalabathi. Pranayama kombineras med Yin Yoga och Rytm & Energiklasserna. ​​

mediyoga.jpg

MEDICINSK YOGA 
Diplomerad MediYoga Instruktör

MediYoga är en svensk medicinsk och terapeutisk yogaform som är väldefinierad och evidensbaserad. En kvalitetssäkrad och standardiserad intervention som utvecklats genom forskning och beprövad erfarenhet sedan 1997.  Mediyoga utgår från den klassiska kundalinitraditionen med inslag från Traditionell Kinesisk Metod (TKM) och Ayurveda. 

Metoden består av standardiserade program innehållande flera verktyg som tränas metodiskt, enskilt eller i kombination; Medveten närvaro, Andningsträning, Fysisk Aktivitet och Meditation. Träningen kan utföras av alla, även för den som har fysiska begränsningar. Träningen individanpassas utifrån förutsättningar och behov. MediYogan görs till stora delar sittandes utifrån din förmåga. Sittandes på mattan, på ett bolster, en eller två klossar, en pall eller en stol. 

rytm_energi.jpg

RYTM & ENERGI 

Vi lever stora delar av vårt liv i stress. Har vi hela tiden för bråttom i livet kan vi tappa vår naturliga rytm och förmågan att känna vad vi behöver.  Att tillåta sig att hitta någon slags harmonisk rytm i vardagen kan hjälpa oss att varva ner och behålla hälsan.

I denna klass utforskar vi vår rytm till musik för att komma igång och känna in kroppens rörelser för ökad styrka och energi. Att röra sig mer fritt och ohämmat ökar
samspelet mellan kropp och själ och då behövs det väldigt lite energi och kraft. Vår kropp behöver vårdas i det rytmiska. Energi & kraft kombineras med Pranayama vissa torsdagar 19.00. 

bottom of page